Gondolatjel – Magyar szuperbringa Balatonfűzfőről

Zseniális találmány a kerékpár: izomerővel megy, de sokkal gyorsabban és messzebbre a gyalogosnál vagy futónál, nem szennyezi a környezetet, életörömöt ad az egyre frusztrálóbb autózásba beleunt embernek. Különösen, ha zseniális maga a bringa is, mint Novák Ádám alkotása, amely az abszolút élvonalat képviseli. Amerikában nemes egyszerűséggel a „genius” becenevet ragasztották rá.

A balatonfűzfői Szatuna Kft. autók oldalablakára illeszthető műanyag légterelőivel futott fel, és mi sem természetesebb, hogy az egyik tulajdonos-ügyvezető fia, Ádám, a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnök Karán, Polimer Anyagtudomány szakirányon végzett 2007-ben. Diplomatervében fröccsöntési szimulációs vizsgálatokat hasonlított össze valós mérési eredményekkel. A tökéletes szakmai tudásra törekvő vándorlegények módjára ő is szerzett külföldi tapasztalatokat, a padovai Saga fejlesztőmérnökeként: karbon- és üvegszállal erősített hőre lágyuló műanyagok fröccsöntési technológiáját fejlesztette szimulációs eredmények alapján. Két év után hazatért, de nem elégítette ki az egyszerű műanyagelemek tömeggyártása, komolyabb kihívásra vágyott.

Meg is született az ötlet: Ádám, mint triatlonversenyző, egy nagyon hatékony és gyors kerékpár megtervezését és megépítését választotta, mivel pedig Magyarországon akkoriban kezdett elterjedni a kis légellenállású és ergonomikus fekvőbringa, amely hosszú távon sem kínoz, hadd legyen mindjárt olyan! A konstrukció természetesen számítógépes tervezési eljárással (CAD) született, és Ádám maga programozta a formát alumíniumtömbből kimunkáló szerszámgépüket, tehát megvolt a számítógépes gyártás (CAM) is – high-tech az egykori Nitrokémia területén! A kerékpár egyenes vonalú váza úgy készült, hogy kompozit prepreget (előimpregnált karbonszövet) préseltek formába a belsejében felfúvott gumicsővel, a technológia neve prepreg-préselés.

Egy új járművet természetesen ki kell próbálni, és erre adott alkalmat a fekvőbringások klubversenye: 2009 őszén egy önellátó (kísérő kocsi nélküli) nonstop futam hazánk legnyugatibb és legkeletibb települése, Szentgotthárd és Tiszabecs között. A 681 kilométert Ádám, az első prototípussal, 28 óra és 8 perc alatt tette meg reggel hattól másnap délelőttig, jelentős előnnyel elsőként futva be a célba. Megszületett a Carbonrecumbent márkanév (a fekvőbringa angol neve recumbent bicycle).

A második és a harmadik prototípust szerény darabszámú sorozatgyártás követte. Itt meg kell állni egy pillanatra. Karbonvázas kerékpár országúti-, terep és fekvőbringa jelleggel is készül, és ezek közös jellemzője, hogy festve vannak, mert a kompozit prepreget nagyon nehéz úgy bedolgozni, hogy egyenletesen szép legyen a felülete. A Carbonrecumbenté viszont olyan sima és finom volt, hogy bűn lett volna eltakarni, ezért csak átlátszó fedőlakkot és egy kevés dekorációs matricát kapott. Ez mindmáig így van, és egyedülálló.

Mint azonban a „Dízel-pápától”, Anisits Ferenctől annyiszor hallottuk, egy ötlet még nem innováció, sőt még néhány prototípus, vagy késztermék sem – innováció az olyan új ötlet, amelyet sikeresen be is vezettek a piacon. Csakhogy mennyit lehet eladni hazánkban egy nemcsak kvalitásaiban és minőségében, hanem árában is high-end fekvőbringából? Vesz néhány különc, aki ennek a műfajnak a rajongója, és azzal jó időre telítődik is a piac. A világ tehetősebb részén pedig nagyon drága és nehéz megszervezni és végigvinni egy jó marketingkampányt, a Szatunának ráadásul semmi gyakorlata nem volt ilyesmiben. Mindenesetre évről-évre kivitték a bringákat a különleges kerékpárok németországi SPEZI szakkiállítására, ahol megfelelő figyelmet és elismerést kaptak.

Nem kisebb márka jelentkezett, mint az amerikai Schlitter, amely a fekvőbringák egyik ottani elkötelezettje, de önálló …read more

Source:: Autoszektor.hu

(Visited 1 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.