Futhatunk a pénzünk után, ha egy webáruház betart nekünk

Online vásárlásoknál még indokolni sem kell, miért, 14 napon belül kérhetjük a webáruházat, hogy vegye vissza a megrendelt holmit, és fizesse vissza annak ellenértékét.

Távollévők közötti szerződés

Az üzlethelyiségen kívül és a távollévők között kötött szerződés esetén a fogyasztót a termék átvételének napjától számított tizennégy napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. A rendelet kimondja továbbá, hogy a fogyasztó az elállási jogot a szerződés megkötése és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja. Ha a vállalkozás az elállási, illetve felmondási joggal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik. A jogszabály melléklete tartalmaz egy nyilatkozat mintát is, de az elállási szándék nem csak e minta felhasználásával, hanem más formában is jelezhető.

Ezt a szabályt minden webáruháznak be kell tartania, kivétel, ha az egyébként hibátlan termék egészségvédelmi vagy higiéniai okokból felbontva nem küldhető vissza (például borotva). De vajon mennyire tartják be a webáruházak az elállási jog és visszafizetési kötelezettség szabályát, és mit tapasztalnak az ellenőrző hatóságok? És ami talán még ennél is fontosabb: mit lehet tenni, ha elállás után a webáruház nem hajlandó visszatéríteni a vételárat?

Nem csak olvasónknak volt gondja ezzel a webáruházzal!

Olvasónk a seraphstore-ról rendelt ingeket, már nem először. Legutóbb viszont kicsik voltak a küldött darabok, így elállt a vásárlástól, visszaküldte a csomagot és visszakérte a pénzét. A csomag visszaküldését vissza is igazolta a webáruház, azonban a visszafizetésre (30 ezer forintról van szó) hónapok múlva sem került sor, csak az ígérgetés ment. Olvasónk úgy érezte, magára maradt, és mint magánszemély semmit nem tehet…

Érdeklődtünk a hatóságoknál: a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) és a Budapesti Békéltető Testülethez nem érkezett a webáruházzal kapcsolatos panasz, viszont a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM) igen. Az első fokú fogyasztóvédelmi hatóságok 2016-2017-ban összesen 18 vételár-visszatérítést érintő panaszbejelentést kaptak a seraphstore.com webáruházzal kapcsolatban. Mivel azonban a pénzösszeg visszatérítése egyéni igény, ezért nincs mód arra, hogy azt fogyasztóvédelmi hatósági úton érvényesítsék – közölte a tárca. Tehát olvasónk nem véletlenül érezte, hogy magára maradt. Viszont fordulhat a békéltető testülethez.

Mint megtudtuk, sem a GVH, sem a fogyasztóvédelmi hatósági jogkörrel felruházott kormányhivatalok nem illetékesek az elállás miatti visszafizetés kérdésében, csakis az NFM mint ellenőrző szerv. Jogvita esetén pedig a békéltető testületek és a bíróságok.

A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szervei, valamint az NFM-en belül működő Internet Laboratórium és a fogyasztóvédelmi hatóság azt ellenőrzi főleg, hogy a webáruházak korrekten tájékoztatják-e a vevőket az elállási jogról. Idén mintegy 600 webáruházat vizsgáltak.

Kétmillió forint is lehet a bírság

Azt tapasztalták, hogy a honlapokról gyakran hiányoznak az elérhetőségi adatok és egyéb előírt információk. Pedig azok alapján láthatja a vásárló, melyik országból, milyen típusú vállalkozástól rendel. A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik, figyelmeztetett az NFM.

A következményekről annyit, hogy ha a fogyasztóvédelmi hatóság jogsértést tapasztal, a webáruházakat elsőre figyelmezteti, orvosolják a jogsértést. És ha az ismételt ellenőrzés megállapítja, hogy a figyelmeztetésnek nem tettek eleget, akkor 200 ezer forinttól 2 millió forintig terjedhet a bírság.A fogyasztói döntések megkönnyítése érdekében 2017 óta elérhető a súlyos fogyasztóvédelmi jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa. Itt több olyan határozat is …read more

Source:: Hir24 – Gazdaság

(Visited 6 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.