Hollandia, 1997: amikor alsós gyerekek úgy szeleteltek a hardcore gabber-bulikon, akár a bedrogozott felnőttek

Néhány éve az amerikai Vice is felfigyelt egy magyar elektronikuszene-rajongó, Értékes István Youtube-csatornájára, amin kilencvenes évekbeli rave- és gabberbulikról készült videókat gyűjtött össze.

Mulatási + bulizási – drogozási

Ezek önmagukban nagyon jó felvételek, de kiemelkedik közülük három (1., 2., 3.), ami egy 1997-es, gyerekeknek szóló gabber party-sorozatot mutat be, amin izomból verető, a teljesen bedrogozott idősebbek mozgását és arckifejezéseit utánzó, melegítős általános iskolások veretik hardcore tánczenékre egy partyarénában.

A Hakke en Zage for Kids 1997. áprilisi és májusi, zoetermeeri és az Amszterdam melletti Zandaamban tartott bulijairól itt egy félórás videó:

Értékes István – akit sajnos nem értem utol – a Vice-nak akkor elmondta, hogy a videókon egy gyereknapi buli látható. A kölykök zenével, lézershow-val, körhintával és rajzolással ünnepeltek, illetve le is nyírathatták a hajukat, stílusosan kopaszra.

Hollandiában az 1990-es évek végére a hardcore techno és azon belül a gabber egyáltalán nem számított obskúrusnak, nem csak egy kis szubkultúra hallgatta ezeket a zenéket. A gabber más országokkal szemben a holland popzene középpontjába került: a gabber számokat a legnagyobb lemezkiadók forgalmazták, egész tévéműsorokat szenteltek a műfajnak, és a 20 ezer fős bulikat tartó – és a válogatáslemezeivel a szervezetőket milliomossá tevő – Thunderdome-nak hála Európa-szerte terjedt a hardcore techno.

A keresztények és a nácik után még nagyobb veszély közeledett: a gyerekek

Ez a mini-Thunderdome megmagyarázhatja, hogy Hollandia DJ-nagyhatalommá vált, viszont még ezzel együtt is felmerülhet a kérdés: hogyan történhetett ez húsz évvel ezelőtt Nyugat-Európa szívében, hol voltak a videókon csapató gyerekek szülei, és hogyhogy nem rohamozták meg aggódó keresztény szervezetek a bulikat? A válasz az, hogy 1997-re a gabber annyira mainstreammé vált, hogy már nem is tartották a drogos szubkultúra zenéjének, így a szülők gond nélkül eldobták a kölyköket csapatni.

De a konzervatívok felháborodását így is sikerült kivívni. A holland közmédia keresztény szárnya, az Evangélikus Műsorszolgáltatás (EO) „dokumentumfilmekkel” leplezte le az istentelen gabberszínteret. A Free Your Mind című filmből kisebb botrány is lett, mivel a megszólalóknak – akiknek a nyilatkozatait kiforgatták – a készítők azt hazudták, hogy nem az EO-tól jöttek, mivel ha a nyilatkozók tudták volna az igazat, valószínűleg nem is álltak volna szóba a filmesekkel.

Ahogy arra a Kafka nevű holland szélsőbaloldali szervezet visszaemlékezett, visszatérő problémát jelentett, hogy a melegítős, kopasz gabberek között a neonáci fiatalok is megjelentek. Az 1998-ban megszüntetett szélsőjobboldali párt, a CP’86 igyekezett is beszervezni az üzeneteikre fogékony gabbereket, de állítólag nem nagyon jártak sikerrel, mert az olcsó speedet és ecstasyt faló partyarcok drogos életmódja nehezen volt összeegyeztető a párt fegyelmezett katonákat megkövetelő, militáns imidzsével.

Végül nem is a szülők, a keresztények vagy a neonácik csinálták ki a gabber tábort, hanem a gyerekek. Vagyis elsőként éppen a gabberek között rejtőző árulók, akik populárissá tették a műfajt. Először 1996-ban felbukkant a Hakkuhbar, ami gabberparódiákat gyártott.

Két hónappal később pedig jött is a kegyelemdöfés: megjelent a színen a kopasz, fülbevalós Gabber Piet, a
Hakkuh! című TMF-es tévéműsor vezetője,
aki azzal, hogy a Peppi en Kokki című gyerekműsor főcímzenéjét feldolgozó, a holland …read more

Source:: 444.hu – Aktuális

(Visited 7 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.