Akár hét év közlekedési káosz is várhat a Lánchíd környezetére

Gyorsan változnak a projektek a fővárosnál: 2018 februárjában még úgy
tervezték, hogy egyszerre kell a Lánchidat és az Alagutat, a pesti hídfő alatti
villamos alagutat és a budai Clark Ádám teret felújítani, de azóta eltolták időben a projekteket, eléggé úgy néz ki, hogy a pénzhiány miatt.

Két hónap alatt azonban nagyot fordult a világ. A Lánchíd felújítására 11,1
milliárdot szántak 2018-2021 közti építkezéssel, a villamos-aluljárót 5,2 milliárd forintból 2018 és 2020 között tervezték átépíteni.
Az Alagút átépítésére 5,7 milliárdot szántak 2021 és 2024 között, míg a Clark
Ádám tér felújítására 2023 és 2024 között 392 milliót. Ez azt jelenti, hogy
2018 és 2024 között, tehát hét éven át nem lehet közlekedni a belvárosi
Duna-hídon. Tavaly még úgy tervezték, hogy mindez három éven belül, 2021-ig megvalósulhat.

Az áprilisi előterjesztésben az alábbi tervek szerepeltek:

  1. A Lánchíd és a Széchenyi István tér alatti villamos aluljáró
    felújítása, 2018 szeptember és 2019 június közti kivitelezéssel 16,4 milliárdért.
  2. Az Alagút és a Clark Ádám tér átépítését átnevezték II. ütemnek, és már meg
    sem adtak hozzá határidőt és költséget.

De miért olyan fontos kérdés, hogy mennyi időre zárják le a hidat és az
alagutat? Nem csak elkényelmesedett városlakók panaszkodásáról van szó ennek
kapcsán? Mivel a város nagyon sok pénzt, 22,4 milliárdot tervez elkölteni, ez
nagyon is lényeges kérdés! Egy beruházást azért kell elvégezni, hogy jobb
legyen a lakóknak, közlekedőknek. Ha hét éven át csak veszítenek az arra járók,
és kb. 30-40 évet szolgál egy ilyen nagy felújítás, akkor a nyereség akár
ötödét elviszi a túl lassú, rosszul szervezett munka, amíg csak dugók lesznek, és a mostaninál is rosszabb feltételekkel lehet csak közlekedni.

A 3-as metró felújítása során a nagy felháborodás miatt a főváros végül is 2018 és 2023
között 5,6 milliárd forintos kerettel további lifteket épít be. Ez a hír
áprilisban jelent meg, és ha még mindig lesznek félmegoldások is a tervek szerint, fontos
előrelépés. Az önkormányzatnak azonban elő is kell ezt a pénzt valamiből
teremteni, és úgy tudjuk, az alagút átépítése lett a „donor”: szinte teljesen
ugyanakkora összegről van szó, ezért kellett néhány évvel kitolni.

A fővárosi önkormányzat legtöbb feladatát és forrását elvette a kormányzat,
nagyjából a BKK, a BKV és a közlekedési ügyek maradtak, illetve a parkok
karbantartása. Annyira nincs saját forrása az önkormányzatnak, hogy kötött
pályán mozog, a már betervezett projektek legalább 2020-ig minden bevételt
lekötnek.

Hitelt nem tud felvenni a főváros, mert már magas az eladósodottsága,
és a korábbi hitelek átvállalásáért cserébe a kormány azt is kikötötte magának,
hogy csak az engedélyével lehet hitelt felvenni. A gyakorlatban ez azt is jelenti,
hogy csak a neki tetsző projektekre ad, és az sem lehetetlen, hogy a hitel-jóváhagyás vagy a forrás biztosításának feltétele a megfelelő üzleti körök helyzetbe
hozása.

Ahogy az előterjesztésben is írják, a vasbeton elemek várható élettartama
100 év lesz, a többi fő elemé is 30 év. Így igen hosszú időre befolyásolja,
hogy milyen is lesz Budapest legismertebb és legrégebbi hídján a közlekedés. Mivel gyakorlatilag
azt építik vissza, ami most van, ez nem jó hír.

Ma is tele vannak a járdák
turistákkal, a híd és a pesti, illetve a budai oldal pedig egy egybefüggő dugó
a nap nagy részében. Nagyon nagy baj, hogy a turisták – zebra hiányában – a folyamatosan
kifeszegetett korlátok között mennek át a híd egyik oldaláról a másikra a két
hídfőnél. Szabályosan …read more

Source:: 444.hu – Aktuális

(Visited 1 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.