Összeomlott a Genova felett húzódó Polcevera-viadukt, harmincnál is többen haltak meg.

Leszakadt egy viadukt az olaszországi A10-es autópályán Genova felett kedd dél előtt nem sokkal. A balesetben legalább 35-en haltak meg, és 13 sérült került kórházba, közülük 5 állapota válságos. A sok súlyos sérült miatt a halálos áldozatok száma még emelkedhet, mondta Matteo Salvini olasz belügyminiszter.

Két olasz újság arról ír, hogy gyermek is van a halálos áldozatok között. A milánói magyar főkonzulátus eddigi információi szerint nincs magyar érintettje a tragédiának, közölte a magyar külügyminisztérium.

Az A10-es autópálya a francia határon fekvő Ventimigliával köti össze Genovát. A most beomlott, kétszer kétsávos Polcevera-viadukt a hatvanas években épült, a helyi köznyelv a tervezője után Morandi-hídnak is nevezi.

A viadukt alatt vasúti sínek, bevásárlóközpontok, raktárak, és néhány lakóépület van. Szemtanúk azt mondták: egy villámcsapás után először az egyik, 90 méter magas pilon omlott le. A híd ekkor még nem szakadt le, de remegett az egész építmény, majd beomlott az autópálya is.

Egy Olaszországban dolgozó újságíró azt twittelte, hogy a híd 200 méteres (a frissebb információk szerint kb. 80 méteres) szakasza omlott le, és legalább 8 autó van a romok alatt. Az olasz sajtónak egy szemtanú azt mondta: kb. 10 autó ment éppen a hídon, amikor az összeomlott.

Több teherautó a viadukt alatt futó Polcevera folyóba zuhant. 35 autó és három kamion érintett a balesetben, ami nem jelenti azt, hogy ennyi zuhant le a hídról.

A tűzoltók, mentők, rendőrök a helyszínen vannak. A romok között keresőkutyás csoport is kutat az áldozatok után. Négy embert élve találtak meg a romok alatt. A környéken lévő lakóházakat evakuálták.

A Corriere della Sera idéz egy tanút, aki hallotta a robajt, ami után mezítlábas, halálra vált emberek rohantak felé a romok felől. “Borzalmas volt, láttam a hidat összeomlani” – mondta egy másik tanú. Épp álltunk a sorban, mögöttünk történt, aztán nem láttam semmit.”

Egy másik szemtanú arról beszélt, hogy a viharos időben egy villám csapott be, és utána dőlt össze a híd. Egy ember a helyi olasz újságnak arról beszélt: szinte minden nap jár a Morandi-hídon, ami kedden a szokásosnál jobban remegett. Hazament, és negyed óra múlva összeomlott a híd.

A helyszínen készült képeket és videókat a Google Maps utcanézetével összehasonlítva az látható, hogy a hatalmas betonelemek szerencsére nem a lakóházakra omlottak rá. Két ember így is otthonában sérült meg: egy 75 évnél idősebb nő a híd összeomlása utáni por belélegzésétől lett rosszul, egy harmincas éveiben járó férfi pedig súlyos fejsérülést szenvedett.

Augusztus 15. Olaszországban Mária mennybemenetele és a Ferragosto (augusztusi pihenés) ünnepe, amikor sok olasz a tengerhez indul nyaralni. Emiatt már kedden többen voltak úton, mint egy átlagos hétköznapon. A katasztrófa után készült légifelvételen (cikkünkben lejjebb találja meg) látszik, hogy sok autósnak és kamionosnak csak másodperceken és a szerencsén múlt az élete: a híd épen maradt részén több jármű áll most is. Van, amelyik csak pár méterre állt meg a szakadék szélétől.

Az olasz sajtó azt valószínűsíti, hogy a tragédiát a viadukt szerkezeti hibája okozta, de a katasztrófában szerepe lehetett annak is, hogy hirtelen erős vihar csapott le a környékre. A forgalmas viadukton két év évvel ezelőtt felújítási munkálatokat végeztek, de nem azon a szakaszon, amely most leomlott. A Twitteren több olyan kép jelent meg, amely a híd betonszerkezetének meggyengülését mutatja.

“A híd váratlanul omlott össze, a katasztrófa nem volt előre látható. A hidat folyamatosan ellenőrizték, még a törvény által előírtnál is többször” – mondta Stefano Marigliani, az olasz autópálya-kezelő (ASPI)  genovai területi igazgatója.  Marigliani szerint a jelen helyzetben lehetetlen meghatározni, mi okozta a tragédiát.

Danilo Toninelli, infrastruktúráért felelős miniszter azt mondta: elfogadhatatlan a híd összeomlása. Ha kiderül, hogy ebben emberi mulasztás játszott szerepet, akkor “annak, aki hibázott, meg kell fizetnie érte”. A miniszter azt mondta: ugyan folyamatosan voltak felújítások a hídon, de éppen zajlott egy 20 millió eurós javítás tendereztetése. A minisztérium most az összes régebbi híd állapotáról jelentést kér. Olaszországban sok híd és viadukt épült a hatvanas években, de ezek karbantartása és ellenőrzése korábban nem volt kielégítő.

Antonio Brencich, a genovai egyetem építőmérnöki karának professzora egy rádióinterjúban azt mondta: a híd a komoly korróziós problémák miatt folyamatos karbantartás alatt állt. A szakember szerint a katasztrófát a hatvanas években alkalmazott építési technológia okozhatta, a híd összeomlásához a villámcsapásnak semmi köze nincs.

A katasztrófa miatt lezárták az A10-es autópályát, és ezzel megszűnt az egyik fő útvonal a genovai Kolombusz Kristóf repülőtérre. Az 1182 méter hosszú hidat a római székhelyű Atlanta nevű társaság kezelte. A katasztrófa után az Atlanta részvényei zuhanásba kezdtek a tőzsdén. “Ilyen katasztrófáknak nem szabadna megtörténniük egy olyan civilizált országban, mint Olaszország” – mondta Eduardo Rixi olasz közlekedési miniszterhelyettes. 2009 óta legalább négy hídbaleset történt Olaszországban, de ennyi áldozatot egyik szerencsétlenség sem követelt. 2009 áprilisában a Pó folyó áradása miatt omlott össze egy híd, egy sérült volt a balesetben. 2016 októberében Leccóban egy különleges terhet szállító, 108 tonnás teherautó hajtott a hídra, ami leszakadt, egy ember meghalt, öten megsérültek. Tavaly márciusban két halálos áldozattal és három sérülttel járó híd-összeomlás történt Ancona térségében. Halálos áldozata szerencsére nem volt, de emlékezetes eset volt még a szicíliai Scorciavacche-viadukt beomlása 2015 január 5-én, a 13 millió euróból épített útszakasz az átadását követő két héttel szakadt le.

Forrás: Index.hu

 

 

 

(Visited 1 times, 1 visits today)