Macher Szilárd: Fontos, hogy legyen kapcsolódási pont a nagy elődökkel

A Koreográfus-ÉvfordulóK (KÉK) sorozatban Milloss Aurél, Szabó Iván és Nádasi Ferenc munkásságáról tartottak szimpóziumot a Magyar Táncművészeti Egyetem campusán.

Az elméleti programok előtt egy balettóra-rekonstrukciót is láthatott a szakma és az érdeklődők, a 125 éve született Nádasi Ferenc gyakorlata, és annak 1993-as Menyhárt Jacqueline által vezetett bemutatója alapján, Macher Szilárd egyetemi tanár, balettmester VII. évfolyamos osztálya előadásában.

Az MTE Színháztermében részben felvételről kapcsolódhattak be a nézők Menyhárt mesternő 25 éve tartott balett-órájába, részben pedig élőben láthatták a Nádasi-óra rekonstrukcióját az első éves egyetemisták bemutatóján, amely egyben a fiatalok félévi vizsgája is volt. A mestertől megtudtuk, hogy a fiatalok két hét alatt tanulták be a gyakorlatokat a nagyon sűrű év végi időszakban, úgy hogy közben az MTE Diótörő előadásaira is próbáltak.

– Nagyon érdekes ez számomra, hiszen 25 éve én is ott voltam Menyhárt mesternő óráján, akkor lányok, fiúk vegyesen csináltuk végig a gyakorlatokat, és egy napunk volt rá. Nádasi mester köztudottan nem tett különbséget a hölgyek és urak között a gyakorlatok összeállításakor. Nekem is jó volt látni most, hogy a saját évfolyamtársaim között a lányok is milyen ügyesen megcsinálták ugyanazokat a kombinációkat. Ezzel a bemutatóval az volt a célom, hogy a mostani növendékek is ismerkedjenek az elődeinkkel, megismerjék a Nádasi metódust, ezért arra törekedtem, hogy egy jobban kidolgozott, letisztult előadás legyen. Macher Szilárd elárulta, nagyon örült, hogy a két szervező: Kővágó Zsuzsa és Bólya Annamária felkérte, hogy tartson egy előadást Nádasiról, de ne valami hagyományosat.

– Akkor rögtön beugrott, hogy azt kellene most újra megcsinálni, amit mi annak idején, Nádasi születésének 100. évfordulójára. Szép volt nekem ez az egész. Nagy öröm, hogy a bemutató után Volf Katalin Kossuth-díjas művésznő azt mondta, ő úgy látta, hogy ezek a hallgatók nagyon élvezték, amit csinálnak. Fontos, hogy legyen kapcsolódási pont a nagy elődökkel, tudást, tapasztalatot, élményt adjon nekik az Állami Balett Intézet alapító mesterének öröksége. Arra a kérdésre, hogy mennyire volt megelégedve a VII. évfolyamos fiúk teljesítményével, Macher Szilárd azt válaszolta: a balettmester sosem elégedett teljes mértékben.

-Én mindig szigorú vagyok, ez nálam sajnos így van, muszáj mindenkiből a maximumot kihozni, mert nagyon nagy verseny van a pályán. Idézem a költőt: „Érted haragszom én, nem ellened….”. A szigorúság, a követelmény a növendék érdekét szolgálja.Nádasi mester is nagyon szigorú volt. Sokszor ér minket az a vád, hogy túl kemények vagyunk. Azt azonban nem látja a külvilág, hogy emellett, ha kell, megkötjük a spicc-cipőjüket, vitamint hozunk a növendékeknek, megmasszírozzuk a vádliját, ha előadás közben begörcsöl, és odafigyelünk a lelki, szellemi épségükre is. Ott toporgunk velük, hogy jól szerepeljenek, együtt sírunk, együtt nevetünk. Nem is lehet ez másként, egy-egy vidéki növendék több időt tölt itt velünk, mint a szüleivel, miközben nagyon kemény fizikai, szellemi munkát végez, és felnőtté érik nálunk a campuson. Itt embereket, művészeket nevelünk – mondta Macher Szilárd, aki 23 évesen kezdett el tanítani.

– Mindig is éreztem annak a súlyát, amit napi szinten megélek, hogy felelős vagyok a növendékeim sorsáért, a jövőjükért. A balettmesteri munkámra úgy tekintek, hogy a szakmai rész maximális átadása mellett nevelői feladatokat is kell végeznem, a szerint ki, milyen mértékben igényli azt, és tisztel meg …read more

Source:: Lokal.hu – Aktuális

(Visited 1 times, 1 visits today)