Lexus: kézműves hagyományok és high-tech

Amikor 100 évvel ezelőtt Takichi Toyoda megalapította a Toyota Fonó és Szövő vállalatot, majd 1924-ben feltalálta és megépítette Japán első automatikus elektromos szövőszékét, még biztosan nem sejtette, hogy egy olyan vállalat alapjait rakja le, amely egyszer a világ legnagyobb, és egyben leginnovatívabb és legzöldebb autógyártója lesz. Arra pedig még álmaiban sem gondolt, hogy a családja nevét viselő autógyártó, a Toyota prémium márkája, a Lexus lesz az, amely visszatér a gyökerekhez, és a jövő tökéletes autóipari alapanyagát kutatva megépíti a világ első 3D karbonszál szövőszékét…

A világ első 3D karbonszál-szövőszéke

Amikor a híres LFA szupersportkocsit tervezték, a Lexus mérnökei úgy döntöttek, hogy az alumínium helyett a könnyebb és erősebb karbonszálat használják fel hozzá. Csakhogy bármennyire is csodaanyagnak tűnt a hagyományos karbonszál, a rendkívül kritikus és aprólékos mérnökök elvásásainknak nem felelt meg. Ezért egy különleges szövőszéket konstruáltak, ami pontosan olyan anyagot tud szőni, amire szükségük volt. Precízen, állandó minőségben és költséghatékonyan. A karbonszál innovatív felhasználása az LFA egyik meghatározó tulajdonsága lett. A technikát azóta a GS F és az RC F modellek gyártásában is meghonosították és a tervek szerint számos jövőbeli Lexus modell esetében felhasználják majd. Hogy megérte-e a plusz erőfeszítés? Az évről évre értékesítési rekordokat döntő Lexus vásárlói szerint kétségkívül igen.

Prémium anyagok még tovább tökéletesítve

A Lexus kutatómérnökei folyamatosan tesztelik az új meg új anyagokat, akárcsak a hagyományos anyagok újszerű felhasználásának módjait. Az eddigi alumínium keretvázak helyett ma már elkezdtek acélt használni, ami merevebbé teszi a karosszériát, javítja a rugózási kényelmet és a zajcsillapítást. A strapabíró acélelemek felhasználásával épített Lexus LX (Európában nem forgalmazott nagyméretű luxusterepjáró) például többször is megnyerte már a kegyetlen, a világ egyik legkeményebb offroad megmérettetéseként ismert Mint 400 versenyt. A Lexus mérnökei ugyanakkor még a fát is ‘újratervezték’, amire a legjobb példa a legfelsőbb kategóriás LS luxuslimuzin Shimamoku belső dekorációja. Az elkészítéshez sötét és világos falemezeket rétegeznek egymásra, majd az így kapott falemezt egy 38 napon át tartó, 67 lépésből álló eljárással munkálják meg, míg a dekorációs betét olyanná nem válik, mint minden egyéb egy Lexusban: a lehető legtökéletesebbé. Az ezt a folyamatot bemutató videó az alábbi linken tekinthető meg: https://www.youtube.com/watch?v=mabO5t5alK0&feature=youtu.be.

Az egyedi, az ősi hagyományok és az ultramodern technológiák ötvözetét jelentő anyaghasználatra ugyanakkor számos további példa is akad a Lexus modellekben. Szintén az LS csúcslimuzinban mutatkozott be a például a különleges megmunkálású Kiriko kristályüveg és az Origami papírhajtogatás sok évszázados művészetét felhasználó, kézzel rakott szövethajtogatási technikával készült háromdimenziós ajtóbetét. A Lexus gépjárművek evolúciójában meghatározó szerepet játszanak ezek a hagyományos japán kézműves technikák és részletek, amelyeket folyamatosan visszaköszönnek a márka modelljeiben.

Ebbe a sorba illeszkedik az új Lexus ES luxuslimuzin F Sport kivitelének ajtópanelje is, amit a szamurájok tradicionális fegyverének, a katanának ezüstös, hullámszerű mintázatot adó, hagyományos polírozási technika, az 1600-as évekre visszavezethető Hadori ihletett, vagy épp a vadonatúj Lexus UX crossover bőrkárpitozása, amely egy tradicionális japán varrási technikával, a judo- és kendo-öltözékekről ismert ‘sashiko’ öltésekkel készül. Erről az öltéstechnológiáról az alábbi linken tekinthető meg videó: https://www.youtube.com/watch?v=KIojuHUsqMo

Megalapozott szakértelem és munkamódszerek

A Lexus összes gyártási folyamatát egy Takumi nevű, tíz kézműves mesterből álló csoport ellenőrzi, akik tudásukat …read more

Source:: Autoszektor.hu

(Visited 1 times, 1 visits today)