A popzene felfalja önmagát, és mégis ez lehet a jövője

Talán túlzás lenne
magasművészetnek hívni azt, hogy Ismeretlen Szerző egy vágó- és egy
keverőprogrammal összeilleszti Enyát és a Prodigy-t, Fatboy Slimet és a Dire Straits-t, vagy a Bee Geest és a Pink Floydot. Észrevenni a hasonlóságokat két dal
között, és a kettőből létrehozni valami szokatlant, valami újat – lehet-e ezt
zeneszerzésnek nevezni? És az így létrejött zenét nevezhetjük kulturális
értékhordozónak, vagy csak zajnak?

Fogós kérdés ez, az
emberiség több mint száz éve kérődzik rajta; nagyjából azóta, hogy Marcel
Duchamp megfestette a bajuszos Mona Lisát, és múzeumi installációt készített
biciklikerekekből és vécécsészékből. Duchamp alkotásait a korabeli műkedvelők
felháborodva fogadták, holott – mint Duchamp rámutatott – annak, hogy
ingerülten reagálunk a kontextusából kiragadott eszközökre, csak a megszokás az
oka, semmi más.

„De hát ilyet
mindenki tud, mi ebben a művészet?” – gondolhatnánk felháborodva, ha nem
tudnánk, hogy Duchamp nem tekintett magasztos-romantikus dologként a
művészetre. Ellenkezőleg: úgy tartotta, hogy mindenkiben ott szunnyad egy
művész lehetősége. Hasonlóan fogalmazott Andy Warhol is, aki mindenkinek
megelőlegezett 15 perc hírnevet, és a műalkotások sokszorosítását sem tartotta
az ördögtől valónak.

Ebből az esztétikai
perspektívából nézve egy jól sikerült mashup – két önálló dal feldarabolása és
összeillesztése egy új zenei kollázsban – igenis lehet műalkotás. Hiába, hogy a
mashup készítője egyetlen eredeti hangot sem ad hozzá az alapművekhez, ez nem
is erről szól. Sőt, a mashup nem is az alapművekről, hanem az általuk képzett
egységről szó. Két csapnivaló dalból is lehet briliáns mashupot készíteni.
Úgysem ezek, hanem az egymáshoz való viszonyulásuk (csúnya idegen szóval: a
rekontextualizációjuk) váltja ki a kívánt hatást.

Duchamp-nak még fogalma sem volt róla, hogy a
XXI. század elején milyen könnyű lesz atomjaira bontani egy zeneművet, és
valami teljesen újat alkotni a töredékekből, de úgy tartotta, hogy a kész
elemek újrafelhasználása, a ready-made lesz a jövő egyik legfontosabb
művészeti irányzata.

Csakugyan az lett,
de a jövő ólomlábakon közeledett. Az első hangkollázsként számon tartott
szerzemény, Charles Ives 1906-os Central Park in the Dark-ja után csaknem négy évtizedet kellett
várni az első musique concréte zeneműre, az 1948-as Railroad Study-ra, amit a szerző, Pierre Schaffer
vonathangokból ollózott össze.

A vasúttársaságok
nem tekintették szellemi terméknek a vonatok zakatolását, de a
Buchanan–Goodman-páros már nem volt ilyen szerencsés. 1956-os kislemezük, a Flying
Saucer: Parts 1 and 2
megjelenését nem esztétikai, hanem szerzői jogi vita
kísérte. A felvételen egy repülőcsészealj-támadásról szóló kamu rádiójáték
hallható (a Világok Harca Orson Welles-től), Elvis-, Little Richard- és
Fats Domino-lemezekről vett hangmintákkal.

Valószínűleg ez
volt az első, hivatalosan is megjelent mashup/bootleg kislemez, de éppen ez,
mármint a hivatalos megjelenés tett be Goodmannek, akit végül szerzőijog-sértés
miatt ítélt el a bíróság. Ez mindenkinek elvette a kedvét a kollázskészítéstől
– vagy ha attól nem is, a lemezkiadási kísérletektől biztosan.

De az idő csak
múlt, és a rekontextualizációt nem lehetett megállítani. 1967-ben megjelent
Karlheinz Stockhausen Hymnen-je (avantgárd nemzetihimnusz-kollázs, plusz
a magnószalag és a jelfeldolgozó rendszer babrálása), 1973-ban kiadták a
dub-pápa Lee „Scratch” Perry Blackboard Jungle Dub-ját… és 1975-ben,
csaknem húsz évvel a szerzői jogi per után Dickie Goodman is kiadhatta a
kortárs Top 40 slágerlista dalaiból összevágott Mr. Jaws-t, ami több
millió példányban kelt el.

Jogsértő volt,
csak megtűrték
Az elmúlt száz év
rögzítettzene-történetének első évtizedeiben alig egy-két tucat, legfeljebb egy
történelmi lábjegyzetre érdemes hangkollázs született. Aztán jöttek a
kilencvenes-kétezres évek, és váratlanul mindent elborítottak a mashupok. Mi
történt, és mire kellett eddig várni?

A szerzői jogi
környezet keveset változott az elmúlt …read more

Source:: 444.hu – Aktuális

(Visited 1 times, 1 visits today)