A Wall Street nagybankjai fújhatták fel irreálisra az Uber értékét, ezért lett komoly kudarc a tőzsdei bevezetés

A hét eleje óta egymást érik az elemzések és a találgatások arról, hogy hogyan siklott ennyire félre az Uber tőzsdei bevezetése. Az, hogy a múlt pénteki IPO kudarc lett, nem nagyon vitatja senki, de hogy pontosan mi vezethetett idáig, arról megoszlanak a vélemények.

Dara Khosrowshahi a tőzsdei bevezetés napjánFotó: JOHANNES EISELE/AFP

Akad részvényes, aki szerint a botrányt botrányra halmozó vezetőjét, Travis Kalanickot menesztő cég teljesen leállt az innovációval, míg a New York Times csütörtökön arról írt, hogy a Wall Street legnagyobb bankjai, a Morgan Stanley és a Goldman Sachs egyszerűen túlértékelte a céget, és amikor az általuk belőtt 120 milliárd dolláros (!) becslés kiszivárgott, az irreális várakozásokat okozott a befektetőknél.

A lapnak több forrás is arról beszélt, hogy a nagybankok tavaly óta arról győzködték az új CEO-t, Dara Khosrowshahit, hogy az Uber simán ér majd 120 milliárd dollárt. Aztán eltelt kilenc hónap, és az Uber a felét éri ennek az összegnek, a 45 dolláros részvényáron tőzsdére vitt cég papírjai pedig darabonként 41 dolláron állnak, így a cég tőzsdei értéke 69 milliárd dollár ér, ezzel a bevezetéskor 75,5 milliárd dollárra taksált cég nagyobb indulóveszteséget szenvedett el, mint bármely más, az amerikai tőzsdére bevezetett cég 1975 óta.

A cikk szerint egyértelműen a nagybankok által kitalált, majd kiszivárgott 120 milliárd dolláros érték okozhatta a problémákat, onnantól kezdve ugyanis Khosrowshahi és a pénzügyekért felelős Nelson Chai egyik kiemelt feladata az lett, hogy az óriási elvárásokat menedzseljék. Ráadásul közben az Uber egyáltalán nem teljesített jól: a fuvarszervező applikációt birtokló cég még mindig komoly veszteséggel működik, és fontos piacokon, például Dél-Amerikában sem tud megfelelő növekedést produkálni. Bekavart még a kínai-amerikai kereskedelmi háború, melynek új fejezete éppen az Uber tőzsdére vezetésekor robbant ki, és persze erősen hűtötte a befektetői kedélyeket. A helyzet így annak ellenére tűnik borúsnak, hogy az Uber végül 8,1 milliárd dollárt gyűjtött össze a bevezetésből, és az alapítók, valamint a korai befektetők nagyot kaszálhattak a történtekkel.

A lapnak megszólaló elemzők szerint az Uber 69 milliárd dolláros értékelése kijózanító pillanat, és a vállalat most megmutathatja, mire is képes valójában. A magánkézben lévő Uber éveken át a befektetők egyik kedvenc célpontja volt, pár év alatt az értéke 60 millió dollárról 76 milliárdra kúszott fel.

De közben, ahogy közeledett a tőzsdei bevezetés időpontja, illetve ahogy kiszivárgott a 120 milliárd dolláros értékhatár, sorra jöttek a problémák. Csökkenő forgalomnövekedés, elfogytak a potenciális jelentős új piacok, közben pedig világszerte bukkantak fel az egyre versenyképesebb ellenfelek.

Gondot jelentett az is, hogy több, jelenleg is részesedéssel bíró befektető korábban alacsonyabb áron vásárolta be magát a cégbe, és nem kívántak a tőzsdei árakon további részvényeket venni. A 2009-es alapítása óta az Uber tízmilliárd dollár értékben hozott be befektetőket, emiatt viszont számos …read more

Source:: 444.hu – Aktuális

(Visited 1 times, 1 visits today)