Gázos kérdések – bölcs Salamonon túl

Gázos kérdések – bölcs Salamonon túl

Lehetnek hangosak és hangtalanok, szagosak és szagmentesek is: szervezetünk egyik legmegosztóbb funkciója a szellentés. Sokan nem beszélnek róla és vannak olyanok, akik viccet űznek belőle. Ennek ellenére fontos, hogy e tekintetben is odafigyeljünk testünkre. Dr. Bakucz Tamás, a Duna Medical Center gasztroenterológus szakorvosa segít nekünk eligazodni a gázos kérdésekben.

Miért szellentünk?

A kérdés megértéséhez fontos, hogy az alapoknál kezdjük. A szellentés és a böfögés egyaránt a belek gáztartalmához köthető. Hogyan is kerül az oda? – vetődik fel a kérdés.

Egyrészt lenyeljük. Itt elsősorban nem kell komoly betegségekre gondolni, normál étkezés, rágózás, dohányzás mellett is bőven jut levegő a tápcsatornába. Igaz evészavarokban, egyes pszichiátriai betegségekben több levegő is juthat a belekbe. A lenyelt levegő nagy része böfögés formájában távozik, azonban egy kevés továbbhaladhat a vastagbél felé.

A másik lehetőség magunkban keresendő, hiszen az emésztési folyamat során is képződik gáz. A félig megemésztett táplálékot a vastagbélben élő baktériumok tovább bontják, fermentálják. A kémiai reakciók eredményeként gáz képződik.

Veszélyes ételek

Mindannyian megfigyeltük már, ha bizonyos ételeket (pl. káposztafélék, hagyma, tejtermékek, élesztő stb.) eszünk, később a fokozott gázképződés miatt többet fogunk szellenteni. Azt azonban kevesebben tudják, hogy egyes zöldségek – leginkább a káposztafélék családjába tartozók (pl.: karfiol, brokkoli, karalábé, káposzta), bizonyos húsok, sőt a magas kéntartalmú borok fogyasztása nemcsak a napi „szellentés-átlagot” növeli, de felelőssé tehető a csípős, kellemetlen szagokért is. Problémásak lehetnek még a sokak által használt édesítőszerek (pl.: sorbitol, mannitol) is. Kalóriát nem lehet velük bevinni, de emésztetlenül a vastagbélbe jutva az ottani flóra fermentálja azokat, fokozva így a gázképződést.

Szagos tények:

  1. Mindenkinek más a bélflórája, ezért is különbözünk abban, hogy ki, mitől, mennyit szellent. Emiatt lehetséges, hogy egyesek bélgázai nem tartalmaznak metánt.
  2. A bélgázok 99%-a színtelen, szagtalan, a kellemetlenséget 1%-uk okozza.
  3. A magas kéntartalmú ételek, például a brokkoli, kelbimbó, fokhagyma, bor, de az állati fehérjék is befolyásolhatják a szagokat. A sok fehérjeport fogyasztó testépítők ezért több, kellemetlenebb gázt termelhetnek, mint mások.
  4. A borok fogyasztásánál a dekantálás egyes irodalmak alapján segíthet megelőzni a kellemetlen utóhatásokat.
  5. A hüvelyesekben található sztahióz és raffinóz olyan szénhidrátok (oligoszacharidok), melyet az emésztőrendszerünk nem bont le, így a vastagbélbe jutva fokozzák a gázképződést.
  6. Az édesítőszerek is okolhatóak, mivel ezek nem szívódnak fel, hanem vastagbélben tovább utaznak és felerősítik a kellemetlen szagokat. Gondoljunk a rágóban lévő édesítőszerekre is!
  7. Ha szorulásunk van, a széklet túl sokáig tartózkodik a belekben, ezért egyre szagosabb lesz.
  8. A vas- vagy magas rosttartalmú étrend kiegészítők is okozhatnak gyakoribb szellentést.
  9. Bizonyos gyógyszerek is lehetnek ludasak a fokozott gázképződésben. pl: ibuprofen tatalmú fájdalomcsillapítók, koleszterincsökkentők.

Akkor most sok vagy kevés?

Ez a kérdés már sokakat foglalkoztatott, és vannak, akik kutatásokat végeztek ezen a területen is. Tomlin és társai 1991-ben közölt cikkükben a következőről számoltak be: 10 egészséges férfinél és 10 egészséges nőnél mérték a szellentések mennyiségét egy speciális katéter segítségével. 24 óra alatt átlagosan 705 ml bélgáz távozott az önkéntesektől (476 – 1491 ml), a férfiak és nők között nem volt eltérés. Éjszaka is zajlott gáztermelés, igaz csökkent mennyiségben (16 ml/h vs 34 ml/h). A vizsgálat során megnézték a kiürített gázelegy összetételét is. Az eredmények azt mutatták, a jellegzetes illatért felelős alkotók, különböző kéntartalmú vegyületek (hidrogén-szulfid, metil-mercaptan, …read more

Source:: bdpst24

(Visited 1 times, 1 visits today)