Két jelentés is figyelmeztette a budapesti városvezetést a Duna túlzsúfoltságára

“Több jel is arra utal, hogy emberi mulasztás okozhatta a balesetet” – közölte a New York Times a Hableány balesetéről érdeklődő újságírójával a Magyar Turisztikai ügynökség. A lap szerint ugyanakkor az emberi mulasztáson túl másnak is köze lehetett a tragédiához. Olyasvalaminek, amire két tanulmányban is figyelmeztették már a városvezetést.

A Viking Sigyn és a Hableány ütközése 2019. május 29-én este, a Margit Híd előtt.

“A városi Duna-partokon egyre nagyobb számban megjelenő szállodahajók jelentős hatást gyakorolnak a vízparti területekre és a városképre. A kikötött hajók infrastruktúra- és forgalmi kapcsolatokat igényelnek, jelenlétük, a hajók zaja terheli a környezetet. A megnövekedett forgalom számos feszültségeket is okoz. A színvonalas kiszolgálás érdekében a kikötői infrastruktúra kiépítésére és folyamatos fejlesztésére van szükség, ami a fővárost terheli, ezért elvárható, hogy a működtetési haszonból is részesüljön” – áll a Budapest Duna menti területeinek fejlesztési tanulmányterve című, 2013-ban készült jelentés első kötetének 138. oldalán (.pdf).

A Dunán közlekedő hajók közti kommunikáció problémáját egy friss, 2019. januárjában készült jelentés, a Budapesti mobilitási terv 2030 is kiemeli. “A Dunához kapcsolódó turisztikai attrakciók hajós megközelítését is természetessé kell tenni, ennek érdekében a hivatásforgalmi és turisztikai célú hajózás jobb együttműködésére van szükség” – áll a 32. oldalán (.pdf).

“A város vezetőit figyelmeztették a túl nagy forgalom veszélyére, de nem cselekedtek. Ez egy nagyon nyereséges iparág” – nyilatkozta a lapnak Demszky Gábor, a város egykori polgármestere. A Times Tarlós Istvánt is próbálta megszólaltatni, de ő nem reagált a megkeresésre.

A Magyar Turisztikai Ügynökség a lapnak válaszolva arról írt, hogy Magyarország minden nemzetközi szabályozást betart a vízi útjain, beleértve a nagyhajók biztonságos hajózására vonatkozókat is. A lap ugyanakkor megjegyzi, hogy “Orbán úr és pártja szinte teljesen ellenőrzése alatt tartja az államot és hatalmát a magángazdaságra, így az egyik legnyereségesebb szektorra, a turizmusra is kiterjesztette”. Mint írják, a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel a Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetirodát vezető miniszter alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség tanácsadója. Azt is megjegyzik, hogy az MTÜ a Hableány balesetében részt vevő Viking Sigyn szállodahajó üzemeltetőjével közös cégben tulajdonolja a 70 dunai kikötőt üzemeltető Mahart Passnave céget.

A Hableány roncsának kiemelése a Dunán 2019. június 11-én.Fotó: botost/444.hu

“A hatóságoknak vizsgálniuk kéne, hogy vajon az üzleti érdekek felülírták-e a szakértői véleményeket a megnövekedett dunai szállodahajózás veszélyeiről” – nyilatkozta a Timesnak Ligeti Miklós, a Transparency International magyarországi jogi igazgatója. Szerinte ha ez bebizonyosodna, akkor súlyos …read more

Source:: 444.hu – Aktuális

(Visited 1 times, 1 visits today)