Sorra dőlnek meg a külföldi tőkebehozatali rekordok: a tavalyi 6,5 milliárd euró után az idén 13 milliárd euró értékű külföldi befektetés várható Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint, és a következő években is az a terv, hogy a kormány külföldi nagyberuházásokkal doppingolja a gazdasági növekedést (és részben kiváltaná velük a hiányzó uniós forrásokat is). A bejelentett akkumulátoripari fejlesztések már bőven 7000 milliárd forint felett járnak – mint megírtuk, több mint 40 helyszínen folyik gyártás vagy gyártás-előkészítés, és akkor még nem beszéltünk a veszélyes anyagokat átmenetileg tároló-elosztó raktárak hálózatáról, valamint a selejtet, illetve a használt akkumulátorokat elnyelő hulladék-feldolgozókról, mint amilyen az Alsózsolcára tervezett, a lakosságot felbőszítő szlovén üzem is lesz.
Az akkumulátor-üzletág, amelyben a magyar kormány nagyhatalmi státuszra tör, óriási áruszállítási igényt generál, az alapanyagokat, intermediereket és a késztermékeket is célba kell juttatni. Az értéklánc szereplői – a nyersanyag-, alapanyag-, alkatrész- és cellagyártók, eredeti berendezésgyártók (Original Equipment Manufacturer – OEM), újrahasznosítók – közül nyersanyaggyártók Magyarországon nincsenek, az értéklánc többi szereplőjénél viszont keletkezik hulladék, ami részben veszélyes, ám ezek mennyiségéről jelenleg nem állnak rendelkezésre adatok. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke pontos magyarországi számokat nem tudott mondani, németországi adatok viszont vannak a kezelendő hulladék mennyiségéről: ott úgy becsülik, hogy 2025-re 160 ezer tonna, elektromos autóból származó akku kerül „csereérett” állapotba.
Magyarországon is bizonyosan jelentős lesz a növekedés, más kérdés, hogy a logisztikai piac hazai szereplői mekkora részesedést tudnak ebből megszerezni. Doór Zoltán az esélyeket latolgatva azt mondta, a jelentősebb külföldi beruházók rendszerint hozzák magukkal a logisztikai szolgáltatójukat is. Hasonló helyzetre lehet számítani az ázsiai akkumulátorgyártóknál is, annál is inkább, mert a tengeri szállításban erős vállalataik vannak. A magyarországi autógyárak esetében is azt tapasztalták, hogy a gyártás kezdeti éveiben szinte kizárólag az anyaországi beszállítóikkal és a logisztikai szolgáltatóikkal dolgoztak, majd fokozatosan vették át a magyar szolgáltatók a külföldiek szerepét.
Az áruszállítási igények növekedését azonban nemcsak a szaporodó akkumulátorgyárak generálják, hanem jelentősek a már bejelentett, más típusú gyártótevékenységet folytató beruházók fejlesztései is – hangsúlyozta az elnök. A működőtőke beáramlása jelenleg körülbelül 50-50 százalékban az Európai Unió területéről és az Egyesült Államokból, illetve Ázsia, azon belül is elsősorban Délkelet-Ázsia országaiból érkezik.
Mindezek következtében az összes közlekedési formában megnő az igény a szállítás iránt. A légi szállítás növekedési ütemére jellemző, hogy a Ferihegy Airport cargo üzletága már 2023 májusára teljesítette az éves tervét. A globális gazdasági lassulás miatt ugyanakkor 2023-ban a tengeri, vasúti, közúti áruszállítás esetében átlagosan 10 százalék alatti visszaeséssel kell számolni. 2024-től viszont, illetve amikortól termelni kezdenek az új gyárak, évente átlagosan 10 százalékos volumennövekedés várható – prognosztizálta Doór. Ehhez pedig megfelelő kapacitásokat kell biztosítani.
40 ezer emberre átképzés vár
Az akkumulátorgyártásnál maradva az előrejelzések azzal számolnak, hogy az elektromos személygépkocsik, kamionok és autóbuszok iránti kereslet robbanásszerűen nő az egész világon. A piac méretét 2022-ben 209 milliárd dollárra becsülték, de …read more
Source:: 24.hu
Dancing with the Stars első élő show szeptember 25-én!